De een werkt met een lijst, de ander met een lijst in de agenda. De volgende heeft alles in zijn hoofd.
Ieder heeft een eigen manier van prioriteren.
Maar hoe werkt dat dan?
Feit is dat als je goed kunt prioriteren, je efficiënter werkt en ook meer rust kunt vinden. Simpelweg omdat je het allemaal overziet.
Het begint met op een rij zetten wat je allemaal te doen hebt.
Om vervolgens naar deze rij te kijken en je een aantal dingen af te vragen;
- welke van deze dingen zijn eigenlijk niet aan mij om te doen, zijn eigenlijk van anderen. Geef deze punten terug of door aan degene die het wel behoort te doen lees hier ook meer over de cirkel van invloed en hoe dit ondersteunend kan werken in prioriteren.
- welke van de overgebleven dingen zijn urgent, geef ze een kleur
- welke van de overgebleven dingen zijn belangrijk, geef ze een andere kleur
- welke van de overgebleven dingen zijn minder belangrijk, geef ze ook een andere kleur
- staan er nog dingen op die geen kleur hebben? wat doen die dingen daar dan kijk even wat ermee moet en streep ze anders door
- ga na wat precies de deadline is van de urgente dingen, redeneer terug van deadline naar vandaag en plan in je agenda ruimte om hieraan te werken. Afhankelijk van de grootte van de klus zijn dit 1 of meerdere momenten. Zorg dat je 2 werkdagen voor de deadline het product verstuurt naar degene die het ontvangt.
- zo plan je daarna (in tijd dus later) op dezelfde manier de belangrijke en daarna pas de minder belangrijke dingen in je agenda
- doordat het allemaal ingepland staat, kan het uit je hoofd en weet je dat je in je agenda vanzelf tegenkomt wat je wanneer moet doen en komt er rust.
Succes! Laat me even weten of dit helpt!